Dawny i
współczesny Egipt
System polityczny
Dawniej:
Cywilizacja starożytnego Egiptu to jedna z najbardziej
znanych cywilizacji tejże epoki ze względu na wczesny początek (III tysiąclecie p.n.e.) i trwałość. Jej ustrój polityczny jest
najstarszą formą ustrojową.
3500 lat p.n.e. nad życiodajną rzeką Nil zaczęły się budować
pierwsze miasta. Były podzielone na dwie
części: Górny i Dolny Egipt, które 300 lat później faraon Menes zjednoczył i
stworzył stolicę w Menfis. Z powodu
silnego scentralizowania nastąpiła szybka zmiana z państwa patriarchalnego na
monarchię despotyczną, gdzie władza spoczywała w rękach tylko jednego
człowieka. Faraon zarządzał nie tylko sferą świecką, ale i religijną. W
zależności od czasów był uważany za wcielenie boga Ra lub jego syna. Drugą najważniejszą osobą w społeczeństwie
był wezyr, z początku wybierany pośród rodziny faraona. Jednym z jego obowiązków było wyrażanie woli
władcy poddanym. Jeśli wezyr nie był
spokrewniony z królem, w ramach zapłaty dostawał ziemię. W starożytnym państwie
mogliśmy również spotkać kanclerza- pomocnika wezyra, architektów, nadwornych
lekarzy, czy skarbnika.
Dziś:
W dzisiejszym Egipcie panuje republika prezydencka, co
oznacza, że głową państwa jest prezydent wybierany w demokratycznym głosowaniu.
Jego kadencja jest 6-letnia. Mianuje jednego
lub więcej wiceprezydentów, premiera, Radę Ministrów i 1/3 składu Rady
Konsultatywnej (organ doradczy).
System
społeczny
Dawniej:
Ludźmi o najlepszej pozycji społecznej, zaraz po faraonie
byli urzędnicy i kapłani.
Wśród urzędników mogliśmy spotkać między innymi: wezyra
(najważniejszego urzędnika, „oczy i uszy króla”), czy kanclerza- jego
pomocnika.
Kapłani pomagali faraonowi w organizacji kultu religijnego.
Odznaczali się dużą wiedzą, głównie medyczną, matematyczną, przyrodniczą oraz znajomością
pisma. Jednym z ich osiągnięć było podzielenie roku na 365 dni i 12 miesięcy. Kształtowali
wyobrażenia Egipcjan na tematy teologiczne. Tworzyli zespoły, podporządkowane
poszczególnym bóstwom, co narzucało również określone reguły (golenie głowy,
brwi i brody, obrzezanie). Odróżniano ich dzięki strojowi (białe lub szare, lniane szaty). Można by pomyśleć, że wśród duchownych nie znajdziemy żadnych
podziałów. A jednak pomocnicy Boga dzielili się na wyższych i niższych. Pierwsi
mogli m.in. wchodzić do sanktuarium, w mniejszym lub większym stopniu wpływać
na decyzje faraona.
Żołnierze, „środkowa” grupa w hierarchii Egiptu, cieszyli się
dobrym i dostatnim życiem oraz aprobatą faraona (głównie w przypadku dowódców). Żyli z łupów, które zdobyli
podczas wojen oraz posiadania ziem.
Niektórzy byli zwolnieni z płacenia podatków, ale żeby obejść ten
obowiązek, pełnili służbę w bardzo trudnych warunkach.
Jedną z grup społecznych, których najbardziej potrzebował starożytny Egipt, byli rzemieślnicy. Wytwarzali przedmioty codziennego
użytku, jak ubrania, buty, naczynia, ozdoby, czy meble.
Dzięki rzemieślnikom mogła się rozwinąć następna grupa
społeczna, podobna do nich pod względem ekonomicznym -kupcy. Sprzedawali towar wytworzony przez
rzemieślników. Często posługiwali się pismem, choć nie w takim stopniu jak np.
kapłani.
Najliczniejszą warstwę egipskiego społeczeństwa stanowili
chłopi (ok. 90% ludności). Ich głównym
obowiązkiem była uprawa roli. Aby zarobić na zbyt wysokie podatki, musieli
pracować na ziemiach faraona. Choć wolni, byli bezwzględnie
posłuszni faraonowi. Na jego zawołanie musieli się stawiać, kiedy faraon podejmował
różne budowlane przedsięwzięcia.
Ostatnia i nieliczna grupa to niewolnicy, którzy nie mieli
żadnych praw. Handlowano nimi , lecz, co
ciekawe, wykorzystywano w lżejszych pracach typu: pomoc domowa.
Dziś:
W współczesnym Egipcie nadal ważną rolę odgrywa rolnictwo i
przemysł. Wzdłuż rzeki Nil mieszka najwięcej obywateli tego pięknego państwa.
Jednak coraz większe dochody zapewnia turystyka, dająca ludziom pracę i rozmaitość
zawodową. Dzięki m.in. branży hotelarskiej, Egipt bardziej otworzył się na świat.
Religie
Dawniej:
System wierzeń w starożytnym Egipcie wykształcił się bardzo szybko, bo już ok. 3000
lat p.n.e. Dzięki tekstom literackim i rysunkom, możliwe było rozwinięcie bardzo skomplikowanej
struktury religijnej, którą znamy do dziś.
Egipcjanie wytworzyli religię o charakterze politeistycznym, mieli
też rozbudowany system wyobrażeń na temat pochodzenia bogów (teogonia), świata
(kosmogonia) i człowieka (antropogenia).
Według nich, wszystko, co nas otacza, powstało z chaosu,
nazywanego Nu. Głównymi przedmiotami czci Egipcjan było słońce (kojarzone z Ra)
i Nil, który przecież daje życie wielu innym świętym istotom. Niektóre zwierzęta również uważano za bogów (np.:
Apis – czarny byk).
Niektórym bogom nadawano wizerunek ludzki z głowami zwierząt
np.: najsłynniejszy opiekun faraonów —
Horus występuje z głową sokoła, Totowi uznawanemu za wynalazcę pisma i
opiekuna pisarzy dawano głowę ibisa,
Anubisowi, który opiekował się zmarłymi, rysowano lub rzeźbiono głowę
Szakala.
Na początku cechy bogów (siła, zręczność, piękno, czy
płodność) przypisywano zwierzętom. Wraz
z rozwojem religii zwyciężył antropomorfizm, czyli wyobrażenie boga wyłącznie w
postaci człowieka.
Wierzenia
Egipcjan zwracają wielką uwagę do kultu zmarłych, dlatego też rozbudowano
system wierzeń w życie pozagrobowe. Według ich wiary śmierć nie jest końcem
istnienia, a jedynie jego przemianą. Wierzono, że życie po śmierci może być
szczęśliwsze niż ziemskie. Najwięcej informacji na ten temat życia
pozagrobowego znajdujemy w „Księdze Umarłych”.
Uważano, że do spełnienia po zakończeniu egzystencji
potrzebne oprócz duszy jest również ciało. Jednym z elementów, który zapewniał
duszy szczęście, była mumifikacja zwłok. Herodot w swoich dziełach wspominał o
trzech sposobach balsamowania ciał. Na najdroższy mógł sobie pozwolić jedynie
faraon, a na najtańszy nawet podrzędny urzędnik.
Inną formą przedłużenia istnienia ciała niż mumifikacja było przedstawienie zmarłego w rzeźbie, posągu lub malarstwie, a następnie wybudowanie mieszkania zmarłego, czyli grobu. Egipcjanie sądzili, że zmarły potrzebuje tego samego co za życia ziemskiego, dlatego do grobowców wkładano pokarmy i napoje, sprzęt, szaty, a nawet broń i figurki postaci byłych służących. Te materialne „wspomnienia zmarłych” miały głęboki sens, chodziło bowiem o zapewnienie duszy jakiegoś ziemskiego oparcia.
Inną formą przedłużenia istnienia ciała niż mumifikacja było przedstawienie zmarłego w rzeźbie, posągu lub malarstwie, a następnie wybudowanie mieszkania zmarłego, czyli grobu. Egipcjanie sądzili, że zmarły potrzebuje tego samego co za życia ziemskiego, dlatego do grobowców wkładano pokarmy i napoje, sprzęt, szaty, a nawet broń i figurki postaci byłych służących. Te materialne „wspomnienia zmarłych” miały głęboki sens, chodziło bowiem o zapewnienie duszy jakiegoś ziemskiego oparcia.
Dziś:
W kwestii religii, Egipt nie zmienił się bardzo
przez te kilka tysięcy lat. Religia nadal ma poważny wpływ na politykę i
codzienne życie. Według danych 90% społeczeństwa wyznaje islam-religię
państwową, pozostałe 10% mieszkańców to chrześcijanie żydzi. Na dowodach
osobistych umieszczana jest informacja o przynależności religijnej, przy czym
dozwolony jest wybór między trzema oficjalnie uznanymi religiami: islamem,
chrześcijaństwem i judaizmem. Wyznawcy innych religii nie uzyskują dowodów
osobistych, co oznacza rezygnację z praw. To samo dotyczy muzułmanów, którzy
przeszli na chrześcijaństwo
Pozycja ekonomiczna:
Dawniej:
Główną przyczyną dobrej i trwałej pozycji
ekonomicznej starożytnego Egiptu było jego położenie geograficzne. Posiadał
łączność m.in. z Mezopotamią, co sprzyjało kontaktom i wymianie idei. Sahara i
inne pustynie oraz Morze Czerwone skutecznie odstraszały wrogów, zapobiegając
bitwom i wojnom, które zawsze wpływają na zachwianie gospodarki. Bliskość Nilu
i jego regularne wylewy pozwoliły rozwinąć się rolnictwu. Uprawa zbóż i hodowla
zwierząt zaczęły ściągać coraz większe grupy ludzi, którzy potrzebowali nadzoru
i kontroli. Tak narodziła się administracja i pismo-nieodzowne we wprowadzeniu
wielu istotnych praw i reguł. Kopalnie miedzi, złota i kamieni szlachetnych
przyczyniły się do rozwoju rzemiosła i wymiany handlowej. Obecność kamienia
sprzyjała budownictwu.
Dziś:
W
dzisiejszym Egipcie sektor rolniczy i przemysłowy jest jednym z najprężniej rozwijających się.
Uprawiana jest kukurydza, trzcina cukrowa, pszenica, sorgo oraz bawełna. Ważną
gałęzią gospodarki jest również rybołówstwo morskie i śródlądowe. Dzięki
eksportowi takich bogactw, jak: ropa naftowa, gaz ziemny, rudy żelaza, kraj
gromadzi dodatkowe fundusze. Mimo dobrej
pozycji na wielu płaszczyznach gospodarki, Egipt nie jest potęgą. Zaważyły o
tym nieustające konflikty i zamieszki, jak rewolucja, którą przeszedł w 2011 roku. Tego typu zachowania nie
sprzyjają m.in. turystyce.
Nazwy konfliktów zbrojnych:
Dawniej:
bitwa pod
Awaris (1580 p.n.e.)
bitwa pod
Megiddo (1469 p.n.e.)
bitwa pod Kadesz (ok.1280 p.n.e.)
Zdobycie Dapur przez Egipcjan (1269 p.n.e.)
Bitwa morska w delcie Nilu (1178 p.n.e.)
Bitwa nad Wielkim Jeziorem Gorzkim (925 p.n.e.)
Zdobycie
Jerozolimy przez Egipcjan (925 p.n.e.)
bitwa pod Altaku (701 p.n.e.)
Zdobycie Memfis przez Asyryjczyków (671 p.n.e.)
Zdobycie Teb przez Asyryjczyków (663 p.n.e.)
Oblężenie Aszdod (635 p.n.e.)
bitwa pod
Megiddo (609 p.n.e.)
Bitwa pod
Hamą (605 p.n.e.)
Dziś:
Wojna Jom Kippur wybuchła 6 października1973. Toczyła
się między Izraelem, a koalicją Syrii i Egiptu. Swoją nazwę zyskała z powodu
wybuchu w dniu żydowskiego święta o tej samej dacie. Zaczęła się impulsywnie,
bo od ataku zjednoczonych państw na półwysep Synaj i Wzgórza Golan
podporządkowane Izraelowi od 1967 roku. Mimo dobrego początku, ostatecznie to
Izrael zwyciężył w tej konfrontacji. Egipt zawiesił broń 26 października 1973
roku.
Następnym
konfliktem, który zapisał się na kartach historii, był konflikt graniczny między Libią i Egiptem. Krótki, bo trwający
zaledwie 3 dni spór miał swoje początku w czerwcu, kiedy tysiące libijskich
protestantów rozpoczęło „Marsz na Kair”, kierując się w stronę egipskiej
granicy. Libijczycy chcieli w ten sposób wyrazić sprzeciw wobec zawarcia
traktatu pokojowego z Izraelem. 20 lipca marsz został zatrzymany przez egipskich
strażników granicznych, a 21 lipca
Libijskie Siły Powietrzne przeprowadziły nalot na małe egipskie miasteczko
mieszczące się przy libijskiej granicy. Szybko odparto ich atak przy okazji niszcząc
większość ich sprzętu, zajmując
bombardując kilka przygranicznych miast.
W 2011 roku egipska ziemia znów zaczęła
być niespokojna. 25 stycznia rozpoczęły
się antyrządowe protesty przeciwko złej sytuacji materialnej, bezrobociu,
korupcji, ograniczaniu swobód obywatelskich i długoletnim rządom prezydenta
Husniego Mubaraka. Od końca stycznia do połowy lutego odbyło się wiele
demonstracji. Z powodu zamieszek Egipcjanom odcięto dostęp do sieci komórkowej
i internetowej. Prezydent Mubarak
postanowił zdymisjować rząd, powołał nowego premiera i wicepremiera. Nie widząc
znacznej poprawy w nastrojach obywateli, zrezygnował ze stanowiska 11 lutego.
Zaledwie
kilka miesięcy temu zakończyły się kolejne protesty Egipcjan, dotyczące władzy
prezydenta Muhammada Mursiego i rządów
islamistów, którzy przyjęli kontrowersyjny projekt konstytucji. Niesnaski
zaczęły się po ogłoszeniu dekretów 22
listopada 2012 roku. Względny spokój odzyskano 3 lipca 2013 po wojskowym zamachu stanu na prezydenta Mursiego i
obaleniu jego rządów.
Język
Język egipski
wymarł wraz z egipską cywilizacją. Na przestrzeni wieków język egipski był
zapisywany w różnych fazach pismem: hieroglificznym, hieratycznym i demotycznym
oraz zmodyfikowanym alfabetem greckim.
W języku
egipskim wyróżnia się pięć faz historycznych:
-język
staroegipski
-język
średnioegipski
-język
nowoegipski
-język
demotyczny
W dzisiejszych
czasach większość Egipcjan posługuje się językiem arabskim.
Źródła:
autor: Sandra Pielaszek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz